Visie
Trends en ontwikkelingen
We leven in een maatschappij waarin de manier waarop je met elkaar omgaat niet meer vanzelfsprekend is. We leven in een wereld waarin klimaatverandering steeds grotere invloed lijkt te hebben. We leven in een wereld waarin digitale communicatie een steeds groter aandeel lijkt te krijgen. De veranderingen in de wereld zorgen in het onderwijs voor een groot vraagstuk. In Nederland ligt de nadruk aan de ene kant op het borgen van de basisvaardigheden en aan de andere kant op de ontwikkeling van talenten/brede ontwikkeling. Om beide aan te tonen wordt continu verantwoording gevraagd en samen met de vele keuzes die er te maken zijn, ervaren zowel kinderen als volwassenen druk om te presteren.
Kansen en bedreigingen
Op school kunnen leerlingen in aanraking komen met pestgedrag, maar we kunnen onze leerlingen helpen de manier waarop we met elkaar omgaan te verbeteren, zowel online als in het ‘echte’ leven. Ook in de digitale wereld is het lastig leerlingen weg te houden van agressie, geweld. Die digitale wereld biedt tegelijkertijd tal van mogelijkheden om dingen over de wereld te ontdekken, je mensen te vinden en je talenten te ontwikkelen. Het moeten verantwoorden van iedere stap die wordt genomen, kan als ongezonde druk worden ervaren. Tegelijkertijd kan door dergelijk planmatig werken aan verbetering de onderwijskwaliteit en daarmee de ontwikkeling van kinderen en volwassenen aanzienlijk worden verhoogd.
Missie en Visie
Doordat we deze Trends en Ontwikkelingen zien in de wereld en we deze kansen en bedreigingen ervaren, stellen we daar het volgende tegenover:
Waar we voor staan“Op CBS It Harspit werken leerlingen, leerkrachten, ouders en omgeving vanuit een christelijke levensovertuiging samen om bij te dragen aan een zo optimaal mogelijke algehele ontwikkeling van het individuele kind. Samengevat in het motto: SAMEN LEREN – SAMEN WERKEN – SAMEN LEVEN”
Waar we voor gaan
Samen leven: We begeleiden onze leerlingen vanuit een veilige sfeer en met de Christelijke normen en waarden als basis in het leerproces hoe in de ‘echte’ en digitale wereld met elkaar om te gaan. We doen dit op een gestructureerde manier waarbij respect voor jezelf en de ander centraal staat en iedereen zichzelf mag zijn.
Samen leren: Ieder kind heeft het recht op gelijke kansen, om in een ononderbroken lijn in 8 jaar de basisschool te doorlopen. We hebben hoge verwachtingen van de leerlingen. Zij krijgen geleidelijk steeds meer verantwoordelijkheid over het leerproces, zodat zij intrinsiek gemotiveerd wezenlijke kennis en vaardigheden opdoen voor hun toekomst. Aan de ene kant is er een focus op de basisvaardigheden, waarbij we gebruik maken van verschillende activerende werkvormen, zodat we aansluiten op de behoefte van ieder kind. Aan de andere kant zorgen we voor genoeg ruimte voor de ontwikkeling van de verschillende talenten van kinderen.
We gebruiken methodes als leidraad. De verbinding en samenhang tussen de verschillende vakken zoeken we op en combineren we zoveel mogelijk. De leerkrachten handelen op basis van een combinatie van observaties, toetsing en analyse.
Samenwerken: De leerkrachten vormen samen een professioneel team dat zorgt voor de doorgaande lijn binnen de school en door goed contact tussen leerkracht, ouders en leerling, zorgen we samen voor een zo optimaal mogelijke ontwikkeling en het geluk van de leerling.
Het onderwijsconcept:
Werken met een programma: de methode is leidraad
CBS It Harspit biedt aan kinderen de leerstof in jaarprogramma’s aan. Dat betekent dat alle leerlingen in een bepaald leerjaar dezelfde leerstof krijgen aangeboden. Maar er bestaat verschil tussen leerlingen: in intelligentie en in tempo, in leerstijl en belangstelling. Daar houden leerkrachten rekening mee: het ene kind krijgt extra uitleg of krijgt deels een aangepast programma. Het andere kind mag werken aan de verdieping in de leerstof. Het werken met alle kinderen van de groep aan hetzelfde thema geeft verbondenheid en leidt tot samen leven en samen beleven en tot leren van elkaar.
In de groepen één en twee werken de leerkrachten steeds een aantal weken rondom een thema. In dit thema komen verschillende activiteiten aan de orde zoals spreken en luisteren, woordenschat, getalbegrip en tellen, ordenen, bewegingsonderwijs, muziek, dans en drama.
Leerkrachten volgen en observeren de kinderen en werken aan de voorbereiding op het leren lezen, schrijven en rekenen. In de groepen drie tot en met acht werken leerkrachten aan de hand van methodes voor alle leervakken.
Werken aan betrokkenheid, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid
Werken met kinderen is hen prikkelen tot nadenken: voorbeelden noemen, door vragen stellen tot oplossingen komen, een stappenplan leren uitvoeren.
In de groep is de leerkracht hiermee bezig; met de hele groep, met een kleine groep of met een enkel kind. Zo leren kinderen zelfstandigheid. Zo leren ze eigen mogelijkheden kennen. Kinderen leren aan de ene kant in afhankelijkheid van hun leerkracht die de expert en de gids is. Aan de andere kant leren ze onafhankelijk van de leerkracht te worden en initiatief te nemen in hun eigen leerproces.
Het uitgangspunt voor het dagelijks handelen komt tot uiting in de onderstaande slogan:
CBS It Harspit: samen leren – samen werken – samen leven!